DELEN
X
Stuur door Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Linkedin Deel op Google Plus Deel op Pinterest
X

OTIB maakt gebruik van functionele cookies. Wilt u weten hoe OTIB omgaat met cookies bekijk dan het Privacy statement


Home > Over OTIB > Nieuws
rss
RSS staat voor Really Simple Syndication en levert regelmatig bijgewerkte inhoud van onze website. Als u zich (kosteloos) abonneert, controleert uw browser onze website automatisch en wordt nieuwe inhoud gedownload zodat u kunt zien wat er nieuw is sinds u de feed voor het laatst hebt geopend.

Techniekdocenten ontwikkelen interactieve VR-lesstof

04-04-2018

Techniekdocenten ontwikkelen interactieve VR-lesstof

Ontwikkeling interactieve VR-lesstof voor vmbo-leerlingen

Hoe maak je techniekonderwijs voor scholieren aantrekkelijker en bied je docenten tegelijkertijd meer ruimte voor het klaarstomen van nieuw vakmensen? Met deze uitdaging voor ogen hebben twee techniekdocenten van het Gilde College in Hengelo interactieve lessoftware voor VR-brillen ontwikkeld. “Geen enkele kind wil nablijven, maar nu is er ineens interesse om ook ná de lessen op school te blijven!”

Onno Wiggers (docent elektrotechniek) en Michiel Groot Koerkamp (assistent elektrotechniek) merkten op hun school dat vmbo-leerlingen steeds minder feeling met technische beroepen hebben. Dit sluit aan bij het actuele beeld van het groeiende aantal vacatures, de lage instroom van leerlingen in het techniekonderwijs en de beperkte uitstroom van vakmensen naar het bedrijfsleven. Met het ontwikkelen van interactieve VR-lesstof hopen beide enthousiaste docenten te bereiken dat leerlingen vaker voor techniek kiezen.

Tussen theorie en praktijk

Bij het ontwikkelen van de software voor de VR-lesstof gaan Wiggers en Groot Koerkamp uit van de bestaande lesstof: “Wij maken het lesboek virtueel, zodat de bestaande lesstof voor de leerlingen speelser en interactiever wordt. Hiermee sluiten we aan op de interesses van leerlingen. En anders dan bij het kijken naar een VR-filmpje, kunnen de leerlingen met onze software ook echt samenwerken in een werkelijke onwerkelijke wereld.”

Uitrol naar andere vmbo-techniekscholen

Beide docenten zijn bij het ontwikkelen van de VR-lesstof gestart met de PIE-module elektrotechniek. Op dit moment werken ze aan de PIE-module installatietechniek en hebben ze de ambitie om niet alleen alle PIE-modules, maar ook de lesstof voor de profielen Zorg & Welzijn en Bouw & Economie te ontwikkelen. Volgens Groot Koerkamp zijn de mogelijkheden onbeperkt: ”Uiteindelijk willen we alle technieklessen binnen het vmbo virtueel gaan maken. Een grote en spannende uitdaging!”

Eigen bedrijf

Gezien de voordelen van de virtuele lesmethode (overzichtelijke lesstof met virtuele begeleiding, materiaalbesparing en het op afstand kunnen bijsturen door de docent) zijn beide innovators ervan overtuigd dat ze in hun opzet gaan slagen. Daarom hebben zij naast hun docentschap het bedrijf Emagine opgezet. De inmiddels ontwikkelede  lesstof wordt op dit moment op verschillende scholen getest en is aanwezig in de Technobiel van OTIB. Voor meer informatie kunt u met Onno Wiggers en Michiel Groot Koerkamp contact opnemen via info@e-magine.nl.

Deel deze pagina